Pages

Wednesday, December 18, 2013

CARA MEMPROSES BELUT

Salam....rata-rata masyarakat kita malaysia gemar makan belut dan kita mudah untuk mendapatkannya. Sememangnya kita tahu khasiat belut yang sangat banyak terutama untuk ibu yang baru bersalin dan untuk kulit yang baik. Walaupun begitu, ramai dalam kalangan kita tidak tahu cara penyediaan belut yang betul. Di sini ada sedikit perkongsian bagi yang ingin lakukannya sendiri..


1. Menggunakan benda keras untuk mematikan belut tersebut/ boleh juga terus memotong kepala (proses ini memudahkan untuk menyiang belut tersebut.


2. Memotong leher/kepala belut

baca seterusnya >>>>



3. Memotong badan belut hingga ke ekornya -  untuk memudahkan prosess ini gunakanlah gunting.
4. Membuang isi perut belut


5. * Paling penting membuang urat halus sejurus membuang perut belut ..seeloknya menggunakan pisau kecil..urat halus ini perlu dibuang untuk mengelakkan rasa dan bau hanyir.

6. Bersihkan belut tadi dengan air


7. Potong belut yang telah dibersihkan tadi menjadi kecil-kecil

8. Selesai memotong menjadi bahagian yang lebih kecil..basuh dengan air biasa seterusnya rendam dengan air asam jawa selama 10 minit atau lebih untuk mengelakkan bau hanyir.

seterusnya boleh dijadikan sup, paprik atau goreng tepung..darahnya boleh dijadikan ubat kudis buta di kaki (lumur pada kaki yang terkena kudis malam/buta dan basuh bila darahnya sudah kering) sekian...



4 comments: